Velká noc - najvýznamnejší
kresťanský sviatok
Veľká noc je najstarším a najvýznamnejším sviatkom
kresťanského cirkevného roka, počas ktorého si kresťania pripomínajú umučenie,
smrť a vzkriesenie Ježiša Krista. Slávi sa na prvú jarnú nedeľu po splne
mesiaca. Nadväzuje na židovské veľkonočné sviatky – paschu, ktoré sa slávili od
14. do 21. dňa v mesiaci nisan (náš marec až apríl) na pamiatku oslobodenia
Izraelského národa z egyptského otroctva.
Pôvod názvu a dátumu sviatkov
Veľkej noci
Vysvetlenie pôvodu názvu „veľká“ treba hľadať v časoch
židovského otroctva v starovekom Egypte. Faraón nebol ochotný prepustiť svojich
izraelských otrokov, a preto Boh trestal krajinu desiatimi ranami. Až po
poslednej z nich, keď zomreli všetky prvorodené egyptské deti, faraón prepustil
zotročený ľud. Židov, ktorí pomazali veraje svojich dverí krvou baránka, sa táto
pohroma netýkala a anjel smrti ich obišiel. Baránok je preto symbolom Ježiša
Krista, ktorého krv nás všetkých zachránila od večného zatratenia. Ako sa ďalej
uvádza v Biblii, po vyslobodení z Egypta previedol Boh ľud na čele s Mojžišom
cez Červené more, ktoré rozdelil a vysušil. Tu niektorí hľadajú pôvod tradičného
židovského názvu pre Veľkú noc: pésach - prechod. Iní slovo pésach vysvetľujú
ako obídenie, vyhnutie sa, a vzťahujú ho na anjela smrti, ktorý obchádzal domy
potreté krvou. Obídenie aj prechod predstavujú veľké Božie skutky, ktoré urobil
počas jednej noci pre svoj ľud, a preto každoročnú spomienku na tento deň
Izraeliti nazvali Veľkou nocou.
Symbolika prechodu z otroctva do slobody
sa preniesla aj do kresťanstva ako prechod z hriechu do života v Božej milosti,
ktorý zabezpečil Ježiš Kristus svojou smrťou a zmŕtvychvstaním. Udalosti spojené
s jeho ukrižovaním a vzkriesením sa odohrali práve počas pésachu, a preto sa
židovská a kresťanská Veľká noc kryje aj časovo. Nie však úplne, v
prvokresťanských spoločenstvách existovali nezhody o dátume slávenia. Niektoré
prvokresťanské spoločenstvá tento sviatok slávili spolu so Židmi 14. deň mesiaca
nisan, iné na prvú nedeľu po 14. nisane. Zo spisov cirkevného otca sv. Ambróza
sa dozvedáme, že Cirkev sa na tom nedokázala dohodnúť. Spor sa snažil riešiť už
v polovici 2. storočia pápež Anicent a neskôr pápež Viktor II., ale ukončil ho
až prvý Nicejský snem v roku 325, ktorý nariadil, že Veľká noc sa má sláviť v
nedeľu po prvom jarnom splne mesiaca, čo môže pripadnúť na jednu z nedieľ od 22.
marca do 25. apríla. Podľa týchto pravidiel sa určuje termín Veľkej noci dodnes.
Termín sviatkov Veľkej noci je teda pohyblivý a je závislý od lunárneho cyklu.
Medzitým v roku 525 požiadal pápež Ján I. mnícha Dionýza Exigua o radu v
tejto záležitosti. Ten vytvoril tabuľku slávenia Veľkej noci pre nasledujúce
desaťročia. Jej prijatím bol „veľkonočný spor” ukončený. Až do reformy kalendára
pápežom Gregorom v roku 1582 existoval jeden termín Veľkej noci pre celú Cirkev.
Keďže východná cirkev reformu kalendára neprijala, slávi Veľkú noc odvtedy
spoločne s katolíkmi a evanjelikmi len občas. V modernej dobe už boli viaceré
pokusy stanoviť Veľkonočnú nedeľu na jednu konkrétnu nedeľu. V roku 1897 sa v
tejto veci obrátili na pápeža astronómovia, v roku 1931 aj Spoločenstvo národov.
Druhý vatikánsky koncil sa tiež zaoberal touto záležitosťou. Vo vyhlásení z roku
1963 sa ohlasuje ochota stanoviť Veľkú noc na určitú nedeľu v gregoriánskom
kalendári - ak s tým budú súhlasiť všetci, aj oddelené východné cirkvi. Pápež
Pavol VI. sa potom chopil iniciatívy a navrhol od roku 1977 - keď sa všetky
termíny Veľkej noci časovo zhodovali - stanoviť Veľkú noc na druhú nedeľu v
mesiaci apríl. Takmer všetky biskupské konferencie s tým súhlasili, za
predpokladu súhlasu východných cirkví. Ekumenický patriarchát v Carihrade však
signalizoval „závažný pastoračný problém”, ktorý treba dlhšiu dobu skúmať.
Definitívne „nie” prišlo v roku 1982 od kláštorného spoločenstva na vrchu Athos.
Naposledy sa táto otázka vynorila pri veľkom miléniovom stretnutí všetkých hláv
pravoslávnych cirkví v decembri 2000 v Carihrade.
Vo Veľkom týždni
Rímskokatolícka cirkev slávi tajomstvá spásy, ktoré uskutočnil Kristus v
posledných dňoch svojho života. Veľký týždeň sa začína Kvetnou nedeľou, čiže
Nedeľou utrpenia Pána, v ktorej sa spája predzvesť kráľovského triumfu Ježiša
Krista so zvesťou o jeho umučení. Večernou omšou na pamiatku Pánovej večere sa
začína Veľkonočné trojdnie, ktoré pokračuje cez Veľký piatok utrpenia a smrti
Pána a cez Bielu sobotu, vrcholí Veľkonočnou vigíliou a uzatvára sa vešperami
Nedele Pánovho zmŕtvychvstania.
Obrady Veľkého týždňa, ktorých začiatky
siahajú 4. storočia, prešli v nasledujúcich storočiach mnohými zmenami.
Naposledy boli zjednodušené a liturgicky prispôsobené súčasným požiadavkám v r.
1951 a 1969.
Kvetná nedeľa (v tomto roku 1. apríla)
Posledná
pôstna nedeľa, známa pod menom Kvetná nedeľa alebo Nedeľa utrpenia Pána, je
prvým dňom Veľkého týždňa. Kvetná nedeľa nám pripomína rozhodnutie židovskej
rady o Ježišovej smrti a kresťania si počas nej pripomínajú triumfálny vstup
Ježiša Krista do Jeruzalema. V tento deň sa svätia palmové alebo olivové
ratolesti, u nás najčastejšie bahniatka, tie sa potom spália na popolec, ktorý
bude použitý pri obradoch Popolcovej stredy budúceho roku. Bahniatka si na
posvätenie prinášajú aj ľudia, tie si potom nosia domov ako posvätenú vec a
zakladajú ich za obrazy, zapichujú do trámov, dávajú do vázy a kedysi ich dávali
aj do poľa či do maštale. Svätenie zelených ratolestí zaviedla cirkev ešte v 7.
storočí.
Obrady Kvetnej nedele sa skladajú z dvoch častí: zo spomienky
na Pánov vstup do Jeruzalema a zo svätej omše zasvätenej pamiatke Kristovho
utrpenia, v ktorej sa prednášajú pašie - časť evanjelia, v ktorom sa opisuje
Pánovo umučenie. Pašie (lat. passio – utrpenie) – opis utrpenia a smrti Ježiša
Krista od Poslednej večere až po jeho smrť na kríži, ako ho podávajú
evanjelisti.
Kvetnou nedeľou sa začína Veľký týždeň. Jeho hlavnou
myšlienkou je Pánovo umučenie, ktoré sa slávilo tri dni už od 4. storočia, z
toho je názov Veľkonočné trojdnie. Ono je vlastne vyvrcholením Veľkého týždňa.
Začína sa omšou Večere Pána na Zelený štvrtok a končí sa vešperami Veľkonočnej
nedele. Veľký týždeň – je slovenské pomenovanie obdobia známeho v liturgii ako
Hebdomada sancta (Svätý týždeň).
Posledné tri dni Veľkého týždňa -
tzv. (Veľkonočné) posvätné trojdnie alebo triduum – Zelený štvrtok, Veľký piatok
a Biela sobota, majú bohatý liturgický obsah a symboliku. Je to spoločné
pomenovanie troch dní, v ktorých si Cirkev pripomína udalosti nášho vykúpenia v
ich historickom poradí: Kristovu smrť na Veľký piatok, Krista uloženého v hrobe
na Bielu sobotu a Kristovo zmŕtvychvstanie na Veľkonočnú nedeľu.
Zelený štvrtok (v tomto roku 5. apríla)
Podstatou Zeleného
štvrtku je spomienka na ustanovenie sviatosti Oltárnej i sviatosti kňazstva.
Na Zelený štvrtok predpoludním biskupi na pamiatku ustanovenia sviatosti
kňazstva slúžia sväté omše so všetkými kňazmi svojich diecéz. Táto svätá omša sa
nazýva Missa chrismatis. Pri týchto omšiach posväcujú aj tri druhy oleja:
krizmu, olej katechumenov a olej chorých.
Olej je znamením sily. V liturgii
sa olej používa pri krste, birmovaní, sviatosti pomazania chorých a pri
vysvätení kňazov.
Olej katechumenov: pomazanie katechumenov olejom má
byť znamením posily v boji so zlým duchom.
Olej chorých: pri udeľovaní
sviatosti pomazania chorých sa používa olej chorých (Oleum infirmórum). Olej má
tiež liečivé účinky - tlmí bolesť. Sviatosť pomazania chorých posilňuje chorých
na duši i na tele, mierni ich bolesť a úzkosť.
Krizma: je to olej, do ktorého
sú primiešané voňavé prísady. U Izraelitov a iných vtedajších národov uvádzali
kráľov do úradov tak, že ich pomazali olejom. Aj slovo „Kristus“ pochádza z
gréčtiny (Christos) a znamená „Pomazaný“. (Po hebrejsky znie toto slovo
„Mesiáš“.)
Pomazanie krizmou pri krste alebo birmovaní znamená prevzatie
úlohy žiť podľa Ježiša, ktorý je naším Kráľom.
Vo štvrtok večer slávil
Ježiš poslednú večeru so svojimi učeníkmi. V tento večer ustanovil dve
sviatosti: kňazstva a eucharistie, resp. premenil chlieb a víno na svoje telo a
krv. Súčasne takto odovzdal apoštolom kňazskú moc so slovami „Toto robte na moju
pamiatku“.
V Zelený štvrtok sa večerná svätá omša slávi na pamiatku
ustanovenia Sviatosti Oltárnej. Táto svätá omša je tiež známa obradom umývania
nôh dvanástim mužom, ktorý pochádza z čias svätého Gregora Veľkého, ktorý denne
hostil 12 žobrákov. Týmto dňom, ktorý dostal svoje pomenovanie pravdepodobne
podľa zelene v Getsemanskej záhrade, kde sa Ježiš Kristus modlil pred svojim
zatknutím vojakmi, začína Veľkonočné trojdnie. Vo štvrtok prestávajú zvoniť
zvony, ako znak spoluúčasti s utrpením Krista. Ich zvuk sa ozve až na slávnostnú
Glóriu na vigíliu vzkriesenia na Bielu sobotu a namiesto nich sa používajú
rapkáče. Po skončení svätej omše si pripomíname Pána Ježiša, ako v Getsemanskej
záhrade bdie v modlitbe. Apoštoli od únavy zaspali a Ježiš zostáva celkom sám,
opustený. Túto udalosť symbolizuje nielen otvorený prázdny svätostánok, zhasnuté
večné svetlo pred ním, ale aj obnažovanie oltárov a odnášanie všetkých predmetov
z nich. Obnažená oltáre symbolizujú opustenosť Krista v Getsemanskej záhrade.
Veľký piatok (v tomto roku 6. apríla)
Trojdnie pokračuje
Veľkým piatkom - dňom utrpenia, ukrižovania a smrti Ježiša Krista. V
rímskokatolíckych chrámoch sa v tento deň neslúži svätá omša, oltáre sú bez
chrámového rúcha. Všetci veriaci sa postia od mäsitých pokrmov a najesť sa možno
za deň len raz do sýtosti. Je to deň osobitne zasvätený spomienke Ježišovho
utrpenia a smrti na kríži. Je to deň pôstu, pokánia a jediný deň roka, kedy sa
neslávi Eucharistická obeta. Namiesto nej sa koná liturgia umučenia Pána, ktorá
pozostáva z bohoslužby slova, slávnostnej modlitby veriacich, z poklony Svätému
krížu a sv. prijímania. Ježišovu smrť nám pripomína aj liturgická farba - farba
krvi. V tento deň sa čítajú alebo spievajú pašie.
Biela sobota (v
tomto roku 7. apríla)
Obrady Bielej soboty sa konajú po západe slnka v
rámci tzv. Veľkonočnej vigílie (bdenia). Podľa pradávnej tradície je táto noc
očakávaním Pána, noc bdenia, zasvätená Pánovi (Ex 12, 42). Biela sobota - oslava
Kristovho zmŕtvychvstania začína Veľkonočnou vigíliou. To znamená na Bielu
sobotu večer, pôvodne v noci, keď sa začínala aj židovská Pascha (sviatky Židov
konané na pamiatku poslednej večere v egyptskom zajatí, keď anjel smrti prešiel
okolo príbytkov Izraelitov a neuškodil im, lebo mali veraje dverí pomazané krvou
obetného baránka, Ex 12,1-51), teda sviatky, pred ktorými bol Pán Ježiš
ukrižovaný.
Počas Veľkonočnej vigílie Cirkev bdie a očakáva Kristovo
zmŕtvychvstanie, Katolícka cirkev slávi vigíliu už ako radostnú slávnosť
vzkriesenia, znovu sa rozozvučia zvony, ktoré od štvrtka večera mlčali.
Veľkonočná vigília – noc pred Veľkonočnou nedeľou, bola liturgicky veľmi
bohatá bohoslužba, ktorá sa začínala v sobotu večer, trvala celú noc a končila
sa v nedeľu ráno krstom katechumenov. V súčasnosti sú pobožnosti skrátené.
Liturgia veľkonočnej vigílie sa začína zapaľovaním a požehnaním veľkonočného
ohňa a svätením veľkonočnej sviece - paškálu. Táto svieca je stredobodom
veľkonočnej slávnosti. Po slovách „Kristus, svetlo sveta - Bohu vďaka“ sú od nej
zapálené ďalšie sviece, ktoré si priniesli veriaci. Kríž vyrytý do sviece je
znakom smrti, päť otvorov so vsadenými zrnkami tymiánu symbolizuje Kristove rany
a písmená alfa a omega s letopočtom bežného roku hovoria, že Kristus je Pán času
i večnosti, počiatok i koniec všetkého. Procesia s paškálom pripomína slová
samotného Krista: „Ja som svetlo sveta. Kto mňa nasleduje, nebude chodiť v
tmách, ale bude mať svetlo života“ (Jn 8, 12).
Potom nasleduje
veľkonočný chválospev, v ktorom sa ospevuje dnešná slávnostná noc, vznešený
spôsob nášho vykúpenia a nakoniec sa poprosíme nebeského Otca, aby nám v našom
živote svietil svetlom, ktorým je Kristus. Veľkonočná vigília obsahuje aj ďalšie
prvky – bohoslužbu slova, 3 a 7 čítaní zo Starého zákona, liturgiu krstu (ak
niet krstencov, tak sa iba posvätí krstná voda a obnovia krstné sľuby), ďalej
obrad vzkriesenia a Eucharistickú liturgiu (slávnostnú svätú omšu, kde po
40-dňovej prestávke opäť zaznie víťazný spev Aleluja!).
Po Veľkej
noci nasleduje osemdňová oktáva Kristovho zmŕtvychvstania, ktorá pozostáva z
týždňa bezprostredne po Veľkej noci a končí sa Nedeľou Božieho milosrdenstva
(prvá nedeľa po Veľkej noci, tohto roku (r. 2007) 15. apríla. V minulosti sa
nazývala Biela nedeľa, keďže v roku 389 cisár Theozodius Veľký (379-385)
vyhlásil celotýždenné svätenie veľkonočných sviatkov, aby novopokrstenci, ktorí
počas tejto oktávy nosili svoje biele krstné rúcho, mohli dostávať ďalšie
ponaučenie z kresťanskej náuky. A práve biele krstné rúcho sa slávnostne
odkladalo v posledný deň veľkonočnej oktávy, ktorá potom dostala názov Dominica
in albis deponendis (Nedeľa odkladania bieleho rúcha, tj. Biela nedeľa). V Ríme
sa odkladanie bieleho rúcha slávnostne vykonávalo v Lateránskej bazilike. Týždeň
trvajúce svätenie Veľkej noci sa postupne skracovalo na tri, neskoršie na dva
dni a od roku 1951 už ani Veľkonočný pondelok nie je prikázaným sviatkom.
Veľkonočná nedeľa (v tomto roku 8. apríla)
V tento deň si
katolíci pripomínajú ukrižovanie, smrť a zmŕtvychvstanie Ježiša Krista.
Zmŕtvychvstanie – najväčší Kristov zázrak a základná pravda kresťanskej viery.
Je to víťazné zavŕšenie Kristovho vykupiteľského diela. Jeho duša sa opäť
spojila s osláveným telom, na ktorom síce ostali rany ukrižovania, ale ináč
nepodliehalo obmedzeniam času a priestoru.
Veľkonočný pondelok (v
tomto roku 9. apríla)
Veľkonočný pondelok sa zvykne nazývať aj „Pondelkom
Baránka“ na pamiatku toho, čo sa udialo prvého dňa po sobote. Vtedy totiž anjel
dodával odvahu ženám, ktoré na úsvite pribehli k hrobu a boli vydesené a
znepokojené, keď ho našli prázdny. „Neľakajte sa!“ povedal im. „Vstal z mŕtvych.
Niet ho tu.“ (Mk 16, 6). A dodal: „Ale choďte a povedzte (to) jeho učeníkom“
(porov. tamtiež).
Posledný sviatočný deň Veľkej noci je známy aj šibačkou
a oblievaním dievčat vodou.
Veľkonočné obdobie – obdobie veľkonočnej
slávnosti – trvá 50 dní. Začína sa na Bielu sobotu večer a končí sa večer na
sviatok Zoslania Ducha Svätého (Turíce), ktorý sa tento rok (r. 2007) slávi 27.
mája. Toto obdobie sa slávi v radosti a plesaní ako jeden sviatočný deň, ba ako
jedna „veľká nedeľa”. Predovšetkým v týchto dňoch sa spieva radostné
Aleluja.